Wednesday, December 8, 2010

teman sejati.....epilog 3....kawan baru....

subuh yang membeku mmbuatkan izat terjaga untuk pergi ke tandas....selepas izat keluar dari tandas, dia terasa ingin menunaikan solat tahjud, taubat dan hajat...izat mmbuka paip air dan terus mngambil wuduk...setibanya izat di dalam dormnya matanya ligat memandang sekelilingnya..."bagos la semua tidor lagi" izat berkata di dalam hati...selesai saja izat menunaiikan solat sunat dia terus mengejut ayib untuk mandi dan bersiap untuk pergi ke surau sekolah....

sesudah habis saja tazkirah subuh, semua pelajar bergegas ke dewan makan untuk bersarapan...
ayib memandang muka kawan rapatnya itu(izat) sambil membuat muka pelik...

izat: asal pandang aku macam tu??
ayib: dah kau dok buat muka teruja sangat asal....???
izat: ya la, kan hari ni kan kau nak kenalkan aku degan bff kau....
ayib: ooooo.... sebab tu ke???? apa la kau ni???
izat: kenapa??? salah ke aku teruja lebih???
ayib: suka hati kau la.. asalkan kau gembira...


sesudah mereka menghabiskan sarapan dan membasuh pinggan, mereka terus bergegas ke dorm untuk bersiap ke sekolah....
sambil menyimpul tali leher, izat menanya ayib....

izat: wei ayib, apa nama bff kau???
ayib: aku ada lebih kurang 7 bff...
  1. afdhal
  2. apit
  3. nasrul(Oon)
  4. hafiz
  5. irfan
  6. erfaan
  7. ramadhan
izat: tak sabau aku nak kenal dengan diorang...tak silap aku afdhal main bola  tampar juga kan???
ayib:yyeepp...dia kan lilbero sekolah...
izat: patut la aku tengok kau rapat je dengan afdhal tu kat dalam court bola tampar...

sesudah habis bersiap mereka tanpa melengahkan masa terus menuju ke kelas....
dalam perjalanan ke kelas ayib di tegur seseorang...

budak tu: amboi!!!!sombong kawan kita sekarang
ayib dan izat berpaling ke belakang
ayib: la korang rupa nya...aku bukan sombong tapi sebok skit la..kan aku kawan dengan budak baru, aku kene la tujuk persekitaran sekolah dekat dia....
budak seorang lagi: hai!!!tak kan tak nak perkenalkan kat kita orang kot???
ayib:ooppss... aku terlupa la...izat, ni la bff aku...ni afdhal, ni apit, ni nasrul kau boleh pangil oon, ni hafiz, ni irfan , ni erfaan dan ni ramadhan...
izat: selamat berkenalan....seronok berkenalan dengan kamu semua...harap aq leh jadi kawan rapat korang semua...
afdhal: boleh saja....(afdhal sebagai mewakili kawan2 dia menjawab)
izat: bagos la...

kkkkrrriiinngg...
loceng berbunyi...

mereka semua bergegas masuk ke dalam ekelas masing2.......
izat di dalam kelas sedang mengelamun sebentar memikirkan kawan2 yang baru saja dia kenal....

:bertapa indahnya persahabatan" izat berkata didalam hati sambil menconteng segaris senyuman di bibirnya.... =)
            
                   *******************************************************************

No comments: