Sunday, November 28, 2010

teman sejati..epilog 1




Di sekolah menengah kebangsaan bukit rambai...
Hari ni hari first persekolahan...

Izat berjalan seorang diri menuju ke bangunan blok akademik...izat berjalan sambil menundukkan kepalanya...izat seorang yang pemalu...setibanya di dalam kelas,izat terus meletakkan begnya dia atas meja,tanpa hirau dgn keadaan rakan kelas yang lain dia terus mengeluarkan buku diarinye.tiba2 datang seorang mamat yang segak,tampan dan kemas,sabil menepuk bahu izat bdk itu memberi salam,

mamat tu:assalamualaikum...
izat:waalaikummussalam..
mamat tu:nama aku arib..boleh panggil ayib..
izat:oooo...nme aku aizat...
      boleh panggil izat....
ayib:kau bdk bru kt sni ke???
izat:yeep..aku baru je pindah dri perlis..
ayib:aku harap kau boleh sesuaikan diri dekat sekolah ni...maklumlah....ukhwah bdk sekolah ni mmg rapat
       sampai tak boleh beza kan mane satu bdk nakal and mana satu bdk baek...

Sedang asyik bersembang dua orang sahabat yang baru kenal itu tidak perasan akan kehadiran cikgu..
semua berdiri tanda hormat akan cikgu tersebut...cikgu itu sambil melemparkan senyum beliau menghulurkan salam kepada semua anak didiknya...pelajar didalam kelas 2 muhammad al-fatih dengan penuh semangat mnjawab salam yang diberi...

cikgu:hari ini cikgu nak ta`aruf dengan kamu semua...memandangkan cikgu bru sahaja pindah dari sekolah menengah syed alwi, perlis mungkin cikgu ada kenal seorang daripada kamu...nama cikgu adalah cikgu senadi(sambil menulis nama di papan hitam)... cikgu nak kamu beritahu cikgu nama, tempat tinggal dan tarikh lahir kamu...mula dengan kamu...

Izat terkejut apabila cikgu menyuruh dia memulakan sesi ta`aruf itu...dengan segan silu izat bangun sambil meperkenalkan dirinya dengan secara ringkas..kemudian sesi ta`aruf itu di sambung oleh ayib dan disambung oleh pelajar2 lain...

KKRRIINNGGG....
(loceng rehat berbunyi)

Ayib segera menarik tangan izat sambil berkata `wei jom la gi rehat, hari ni aku belanja`....
Izat terpinga-pinga sambil ditarik oleh ayib...
setibanya di kantin ayib tanya kepada izat... `kau nak makan apa???'....izat mnunjuk kearah bubur mashroom....tanpa membuang masa ayib terus mengangkat mangkuk bubur itu dan meminta makcik kantin itu untuk menuangkan kuah mashroom kedalam mangkuk tersebut..ayib mengajak izat untuk makan bersebelahan dengannya, maklumlah izat tidak mempunyai kawan lagi....

sesudah izat menghabiskan makanan yang dibelanja oleh ayib, die terus mengajak ayib pergi ke surau untuk menunaikan solat sunnat duha...

sesudah berdoa mereka bersalaman..ayib memulakan perbualan...

ayib:izat, nk tanya something skit boleh x???
izat:tnya la...
ayib:knp aku tegok kau mcm tak friendly je....
izat:aku ni memeang x friendly orang nya...semuanya bermula selepas aku di buang sekolah....
ayib:apa yang kau buat sehinggakan kau dibuang sekolah...
izat:ini semua gara2 kawan2 sekolah lama aku...mereka telah mepengaruhi otak aku dan telah mengajak aku untuk menghisap rokok bersama dengan mereka...kami katoi dengan cikgu disiplin sekolah tu....
ayib:ooooo...bru aku tahu kenapa selama ni kau mendiamkan diri...nanti klu ada masa aku akan perkenalkan kau dengan kawan2 aku...
izat:insyaallah...ayib, tanks tau sebab sangup jadi sahabat aku...
ayib:tak de apa yang perlu diterima kasih kan....
mereka berpeluk  sambil izat berkata....'aku harap kau kawan aku sampai mati'....
                   **********************************************************

No comments: